Modetrends in de mode

Herenmode Nijmegen

Modeagentschappen, of de grote winkelketens, hebben veel te maken met de kledingmode die in de winkels ligt. Daarom wordt door velen naar deze bedrijven verwezen als de “modemachine”.

herenmode is niet hetzelfde als product of stijl. Nog maar een paar jaar geleden waren mensen met uitpuilende spijkerbroeken in de mode, maar tegenwoordig zijn hoepeloorbellen en andere vreemde vormen de “in”. Toch wordt mode beperkt door haar eigen regels.

Een modetrend wordt vastgesteld wanneer een nieuw televisiesterretje of mannelijk model iets introduceert – gewoonlijk een nieuwe haarstijl of lichaamsbouw – dat door de mediamens en het modegesticht onmiddellijk wordt herkend als een echte modetrend. Zo was de plotselinge populariteit in de jaren negentig van de jeans met wijde pijpen (beroemd gemaakt door Calvin Klein) het staartje van een trend die slechts een paar jaar eerder was begonnen bij de zigeuners; hoe zouden anders de flamboyante popsterren van de Talking Heads en groepen als de Who niet op de hoogte zijn geweest van de shrug-trend? Sommige trends komen en gaan snel, andere zijn vele jaren bij ons. De laatste daarvan, modetops met slobkousen voor mannen, verscheen aan het eind van de jaren tachtig.

De damesmode wordt vaak lang uitgelicht, hetzij door de duur, hetzij door de breedte – b.v. meters vloeiende manen, of voeten van glanzend leer. Mode hoeft niet saai te zijn. Een van de opmerkelijkste huidige modetrends voor vrouwen is het ruime aanbod aan gebreide kleding voor mannen. Van trainingspakken tot driedelige mantelpakjes, gebreide kleding is in.

Er zijn drie dingen die elke man moet weten over vrouwenmode.

1. erkende Daily Mail, 2005; “Sex on the Beach”, Sunday Times.

2.grijs wordt grijs drie, vier, zes – dag – tijd. Elke dag beseffen meer en meer mannen hoe verbijsterend slecht ze eruit zien in bijna alles, van jeans tot overhemden. Mannen zien er vooral visceraal mannelijk uit. Geen wonder dat ze niet vaak overhemden dragen – de look is vrij onmodieus.

Een recent onderzoek van het Fashion label, Mintel, stelde dat na meer dan vijf decennia van steeds diverser stijlen, vormen en kleuren voor dameskleding

…de populairste traditionele mannenkledij blijft stijl (stijl gedragen door definitie, vorm, inhoud en dergelijke), alleen wordt die gesmeerd door een stroom van moderne creatieve uitingen, vooral voor de kerels:

1. Wijde broek of jeans (korte broek).

2. Elektrisch blauwe hemden.

3. Schone donkerkleurige blazers.

4. Leren laarzen.

5. Streef naar een stijl die eruit ziet alsof hij rechtstreeks uit een B-film komt, jaren ’80 bordelen, kettingrokende jasjes.

Natuurlijk kan deze lijst van 5 punten enigszins worden aangepast. Het cijfer zou nog steeds het traditionele standpunt over het onderwerp weergeven.

Tenslotte, als dit artikel nog enige bezorgdheid heeft gewekt over de modernisering van kousen, dan verdient het misschien een Fraser Schouder Inworp!

chroom verdwijntU kunt aan veel dingen zien dat iemand zijn outfit heeft geleend van een winkel in de hoofdstraat – de schoenen zien er heel hetzelfde uit, en ook de knopen passen bij elkaar – een voorbeeld is dat van de briljant succesvolle Britse voetbalclub, Brighton & Hallows, waarvan de naam bijna een scheldwoord is geworden onder de naar cognac hunkerende stedelijke set.

Dit merk bleef helaas niet lang bij elkaar – het splitste zich op in twee bands in 2005, de ene onder de naam Clubink, de andere Sparkle.

Het uiteenvallen van de Clubink en Sparkle act gaf geboorte aan…Merseybeater! Een rockband met een verbazingwekkende mix van heavy metal, punk, en scooterreneurge-avontuur. Hun derde en laatste album, In Englandist, is een van hun beste, en ook het beste album tot nu toe van deze act.

De stijl bleef echter dezelfde – de scooterreneurge stijl die door critici is omschreven als “klassiek” en “ronduit lelijk”, en bleek opnieuw een sterk effect te hebben op de ogen van hun publiek.

Metalen hoofdbanden werden in hun eigen mode-ontstaan gedompeld toen een stropdas dragende fan het stropdashemd omarmde. Omdat het sieraad een modebehoefte was geworden, verlengden en verdunden de fans het om de cravat te creƫren. Deze trend zet zich vandaag de dag alleen maar voort, waardoor een interessante subcultuur is ontstaan.

En zo, steeds ainge met gelijke delen gruwelijk en elegant, gaat deze beweging verder.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *